fredag, maj 23

Hvad koster benzin i USA

Internettet er utroligt. Jeg har sagt det før. Jeg har skrevet det før. Det er en guldgrube af informationer. Alligevel bliver jeg igen og igen overrasket - altså sådan på en god og positiv måde. I Danmark bare stiger og stiger benzinpriserne, men hvad med USA? Også USA har været udsat for kraftige stigninger og amerikanerne piver gevaldig over de høje benzinpriser. Heldigvis for os danskere, så har udgangspunktet været noget lavere end det vi er vant til herhjemme.

Men hvad er så priserne egentligt. Jeg fandt hjemmesiden GasBuddy, hvor brugere / bilejere indrapporterer priserne for benzin på de lokale benzinstationer over hele USA. Det sammenfattes på et oversigtskort eller jeg kan vælge at gå det i det område jeg skal rejse til, det amt, den by, den station hvor jeg er interesseret i at tanke og se de seneste priser. Amazing.

Oversigtskortet giver en god indikator af prisniveauet. Nu kan vi ud fra det lave et budget på vores forventede benzin forbrug på ferien. "I just love the net."

Kortet tager simpelthen temperaturen på benzinpriserne som brugere / bilisterne ser det. $3,5 (grøn) til $4,0 (rød) koster benzinen - det svarer til 17,50 kr til 20 kr. - altså pr. gallon (3,785411784 liter ) - så det bliver kr. 5 pr. liter sprit. Selv som jyde er det til at leve med.

Nedenstående er et billede af prisniveauet i de forskellige stater.

Benzinpriser kan også ses på det udmærkede Mapquest kort

Ingen kommentarer: